آيين‌نامه اجرايي ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پیشگفتار:

موضوع مشارکت مردم در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی، سابقه ای به قدمت عمر بشر دارد. انسان در طول تاریخ همواره به صورت جمعی زندگی کرده است و در قالب گروه های مختلف حیات اجتماعی متفاوتی از خود به نمایش گذاشته است.

از مصادیق بارز این مشارکت در کشور ما، حضور آگاهانه مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و صحنه های اجتماعی و سیاسی مانند هشت سال دفاع مقدس می باشد. با توجه به این واقعیت، نیروی انتظامی به عنوان متولی نظم و امنیت مطابق قانون اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میتواند از این انرژی بالقوه مردمی استفاده نماید و رویکرد امنیت پایدار و مردمی و افزایش نقش ارزنده مشارکت مردم در تقویت امنیت عمومی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بر تحقق جامعه امن تأکید کرده است.

ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه واگذاری بخشی از خدمات انتظامی و حفاظتی را به مؤسسات غیر دولتی با حفظ کنترل و نظارت دقیق پلیس و مدیریت بر نحوه فعالیت های بخش غیر دولتی داده است که در زمینه های مختلف از حضور شبگردان و نگهبانان در محلات و مجتمع های مسکونی، تجاری و صنعتی، سازمانها، ادارات، ارگانهای دولتی و غیردولتی، شعب بانکها و سایر مکانهای فاقد طبقه بندی محرمانه – طراحی، نصب و پشتیبانی، تولید، توزیع سیستم های حفاظتی الکترونیکی هشدار دهنده در کشور را ساماندهی نماید و این فعالیت ها را عنوانی یکی از اقدامات اساسی پلیس در پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار قرار داده است.

مدیریت خدمات کشوری

آيين‌نامه اجرايي ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 (مؤسسات خدمات انتظامی، حفاظتی و مراقبتی)

شماره 36/4815/ط                                                                                                                                                              1388/9/14

ماده۱۱- به موسسات با توجه به نوع فعالیت و توانمندی آنها و براساس ضوابط و استانداردهای مصوب و دستورالعملی که توسط ناجا تهیه و به تصویب وزیر کشور می‌رسد، پروانه فعالیت در سه رتبه به شرح ذیل اعطاء می‌گردد:

رتبه سوم: حفاظت از اماکن و تاسیسات خصوصی و دولتی فاقد طبقه‌بندی حفاظتی از قبیل محلات، مجتمع‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، شعب غیرمادر بانکهای خصوصی، موسسات مالی و اعتباری، صندوق های قرض‌الحسنه، اماکن تفریحی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، درمانی، زمین‌ها و تاسیسات کشاورزی، سیلوها، انبارهای کالا و پروژه‌های عمرانی.

رتبه دوم: علاوه بر موارد مندرج در رتبه سوم، حفاظت از شعب غیرمادر بانکهای دولتی، توزیع و نصب سامانه‌های حفاظتی و مراقبتی الکترونیکی، حمل و نقل پول و اوراق بهادار مربوط به شعب غیرمادر بانکها (دولتی و غیردولتی) و موسسات مالی و اعتباری و صندوقهای قرض‌الحسنه و اسناد و اشیاء بهادار.

رتبه یکم: علاوه بر موارد مندرج در رتبه سوم و دوم، مراقبت از گردشگران، طراحی و مشاوره در زمینه طرحهای حفاظتی، تولید، واردات و صادرات اقلام، تجهیزات و سامانه‌های حفاظتی و مراقبتی الکترونیکی و آموزش نیروی انسانی مرتبط با موضوع این آیین‌نامه.