28
نوامبر

پیشگیری بوسیله موسسات حفاظتی مراقبتی

سرهنگ علیرضا شعبان پور معاون خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشریح وظایف نگهبانان محله اظهار داشت: از سال ۸۳ شرکت‌های حفاظتی و مراقبتی در کشور تأسیس شده‌اند و سهم تهران بزرگ هم چیزی حدود ۲۰۰ مؤسسه از این مؤسسات حفاظتی و مراقبتی است.

وی افزود: فعالیت این مؤسسات در کشور کمک شایانی به بخش اشتغال‌زایی جوانان دارد. تا به امروز حدود ۱۶ هزار جوان در مجموعه تهران بزرگ در نقش نگهبانان محلات به پلیس کمک شایانی می‌کنند.

آموزش‌های ۶۴ ساعته حفاظتی و فردی به نگهبانان محله

شعبان پور گفت: افرادی که به عنوان نگهبانان محله قرار است به کار گیری شوند، ابتدا باید ۶۴ ساعت آموزش‌های لازم در بخش‌های مختلف حفاظتی، فیزیکی، اطفا حریق، امداد و نجات، کمک‌های اولیه، دفاع شخصی و حقوقی فرابگیرند.

معاون خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری تهران بزرگ تصریح کرد: بعد از طی این آموزش‌ها، مؤسسات در نقاطی که نیاز به حضور این افراد است آنها را به‌کارگیری می‌کنند. نگهبانان محلات می‌توانند همراه خود افشانه، شوکر، باتوم و در شرایط خاص، دستبند داشته باشند.

وی متذکر شد: نگهبانان با استقرار کانکس در شیفت‌های ۱۲-۲۴ در محله‌هایی که برای آنها تعیین شده زیر نظر مستقیم کلانتری محل، شروع به فعالیت می‌کنند.

شعبان پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه افراد می‌توانند به عنوان نگهبان محله اقدام به کار کنند؟ گفت: افرادی که تقاضا دارند تا نگهبان محله شوند باید به یکی از ۱۹۰ مرکز مؤسسات حفاظتی و مراقبتی در تهران که آدرس آنها بر روی پلیس پیشگیری قرار دارد، مراجعه کنند و پس از آموزش‌های لازم و انگشت نگاری و همچنین عدم سوءپیشینه می‌توانند در یکی از پروژه‌های این مؤسسات شروع به کار کنند.

معاون خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری تهران بزرگ تصریح کرد: افرادی که آموزش برای نگهبان شدن محلات را می‌بینند تنها در محله‌ها به کار گرفته نمی‌شوند بلکه می‌توانند در وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی و حتی در برخی از بزرگراه‌ها مانند تهران شمال به کار گرفته شوند.

تأثیر نگهبانان محله در کاهش وقوع جرم

وی با اشاره به تأثیر حضور نگهبانان در کاهش وقوع جرم اظهار داشت: نگهبانان محله‌ها تأثیر خوبی در محله‌ها داشته و در بحث پیشگیری از سرقت در برخی از مناطق به دلیل حضور نگهبانان محله به صفر رسیده است.

شعبان پور ادامه داد: اگر اعضای محل بخواهند که در محله آنها نگهبان محله حضور داشته باشد می‌توانند استشهادیه پر کنند و به مراکز ما مراجعه کنند و مراکز ما با همکاری که با شهرداری دارند یک کانکس مستقر کنند و البته ضوابط شهرداری برای استفاده از کانکس هم در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن نگهبان محله در آن محله مستقر شود.

نگهبانان محله کوچه‌ها را نمی‌بندند / ‏‬سودجویی برخی از افراد متخلف

معاون خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری تهران بزرگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگهبانان محله‌ها اجازه بستن کوچه‌ها را دارند؟ خاطرنشان کرد: هیچکدام از نگهبانان محله‌ها اجازه بستن کوچه‌ها و محله‌ها را ندارند. برخی از افراد که اقدام به این کار کردند که موضوع آن رسانه‌ای شد، افرادی بودند که خودشان خودسر و بدون مجوز و فقط با تهیه یک لباس فرم در نقش نگهبان محله در منطقه‌ای حضور پیدا کردند و اقدام به چنین کار غیرقانونی ای کردند.

وی افزود: نگهبانان محله‌ها کارت شناسایی دارند و حتی زمانی که باید در آن خدمت کنند هم در حکم مأموریت شأن ثبت می‌شود. این حکم حتماً امضای مدیر مؤسسه را دارد. همچنین در این حکم آموزش‌های ابتدایی و تجهیزات مورد نیاز نگهبان مورد نظر هم قید شده است.

شعبان پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حقوق نگهبانان محله‌ها چقدر است؟ تأکید کرد: نگهبانان هم بیمه می‌شوند و هم حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار را دریافت می‌کنند. البته برخی از پیمانکاران خود هزینه‌ها را تأمین می‌کنند و ما به دنبال این هستیم که به کمک برخی منابع دولتی بتوانیم حقوق این افراد را افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

5077712

شرایط نگهبانی