27
ژوئن

تاثیر نگهبان محله در کاهش ترس از جرم مردم تهران بزرگ در محلات دارای نگهبان محله

يكي از شاخص هايي كه مي توان به تاثير نگهبان محله پي برد، تاثير در كاهش ميزان ترس از جرم است. تاثير حضور نگهبان محله در كاهش ترس از جرم در محلاتي كه داراي نگهبان محله مي باشند، از اين جهت مهم است كه در صورت وجود تاثير، مي تواند در ساير محله هايي كه نيازمند نيروهايي به جز پليس هستند براي ايجاد آسايش و آرامش مردم و تا حدودي افزايش آن، به كار گرفته شود.

سوال اصلي پژوهش اين است كه «حضور نگهبان محله در كاهش ترس از وقوع جرم مردم تهران بزرگ در محلاتي كه داراي نگهبان محله هستند، چقدر تاثير دارد؟». اين پژوهش، داراي يك فرضيه اصلي است: « بين حضور نگهبان محله و كاهش ترس از (وقوع ) جرم مردم تهران بزرگ رابطه معنادار وجود دارد.» همچنين چهار فرضيه فرعي نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

نوع تحقيق كاربردي بوده و روش انجام آن توصيفي- تحليلي از نوع علي پس رويدادي مي باشد كه با اتكا به پيمايش صورت گرفته است و جامعه آماري شامل دو گروه كنترل و آزمودني(داراي نگهبان محله و بدون نگهبان محله) در تهران بوده است. با توجه به اينكه محله داراي نگهبان، شامل 100 خانوار بوده است و تمام شماري انجام گرفته است در محله بدون نگهبان نيز 100 خانوار مورد مصاحبه قرار گرفتند (200N=). داده هاي پژوهش از طريق پرسشنامه اي نسبتاً مشابه پرسشنامه ديگري كه در كشور انگلستان در اواسط اسفند1383 انجام شده بود، به دست آمده است و در مورد پايايي پرسشنامه، ضريب آلفاي كرنباخ (95/0) محاسبه گرديد. نتايج عمده پژوهش عبارتند از: بين ترس از جرم و عدم مدنيت رابطه وجود ندارد. بين ترس از جرم و قرباني جرم شدن، اقدامات بازدارنده، و احساس امنيت ارتباط وجود دارد. نگهبان محله بر ترس از جرم تاثير دارد.